‘Spotify voor nieuws’ is een success in Slowakije

spotify_logo_L1280509Alle exclusieve artikelen van de grote kranten in één abonnement? In Slowakije is er zo’n service en die slaat aan. Alle nationale uitgevers deden mee toen het bedrijf Piano Media een landelijke betaalmuur wilde opzetten. Abonnees betalen maandelijks 3,90 euro en krijgen toegang tot alle premium content, zoals achtergronden, analyses en video’s van alle kranten en tijdschriften.

Een mooie deal, al zou volgens hoofd business development Jan Cifra de Nederlandse prijs wel wat hoger liggen. “De maandelijkse prijs voor abonnees is gebaseerd op marktonderzoek”, vertelt hij. “In Polen zou het bijvoorbeeld 4,70 euro kosten en in Nederland nog een stuk hoger: ik schat tussen de 10 en 15 euro.” Maar in Nederland kon Cifra niet rekenen op veel steun.

Volgens het verdienmodel gaat 40 procent van de abonneegelden naar de nieuwssite waar de gebruiker zich inschrijft, 30 procent naar Piano en de overige 30 worden verdeeld naarmate abonnees langer op een nieuwssite doorbrengen. Wie het langst blijft boeien, haalt dus het meeste geld binnen. Iets dat volgens Cifra zorgt voor betere concurrentie tussen nieuwssites.

De grootste kwaliteitskrant van Slowakije, SME, neemt vanaf het begin al deel aan de betaalmuur van Piano. Na twee jaar bevalt het goed. Hoofd online producten van SME Radoslav Augustin: “We moesten even ondervinden dat te veel slotjes op de website bezoekers afschrikt. Maar als je betaalde content proportioneel inzet en juist presenteert werkt het goed.” De gebruikservaring is het belangrijkst, vindt hij. “We zetten niet zomaar een artikel vanuit de krant op de site, maar maken het mooi voor het web. Dan voeg je waarde toe en daar willen mensen voor betalen.”

Qua inkomsten is Augustin allerminst ontevreden. “Het is te vergelijken met wat we jaarlijks bij één van onze tien grootste adverteerders ophalen. En dan te bedenken: het is geld dat we eerst niet verdienden. Nu krijgen we het binnen náást advertentiegelden, die gewoon hetzelfde zijn gebleven, want de bezoekersaantallen lopen niet terug. Sterker, we krijgen regelmatig toestroom vanuit andere kranten, omdat abonnees toch een totaaltoegang hebben.”